De tijdreizigers van Cirque de Pepin

In de beleving van Pepijn van den Nieuwendijk is de dodo niet uitgestorven, maar op reis gegaan. Zijn dodo’s gaan op zoek naar een betere plek, dat is actueel en tijdloos tegelijk.

“De ontheemde dodo zoekt naar soortgenoten en een veilige plek om te bestaan. Hij leeft voort omdat wij hem steeds afbeelden in boeken, kunst en films.” Van Nieuwendijk ziet zichzelf terug in de tragische vogel. “Ik reisde vroeger niet veel of ver, totdat ik voor een opdracht naar China moest en er een wereld voor me openging. Ook de dodo kwam nooit van zijn eiland, omdat hij niet kon vliegen. Tot hij plotseling werd meegenomen door zeelieden en zo zijn reis begon.”

De dodo sterft uit in dezelfde periode dat Delfts blauw porselein geboren wordt en dat is geen toeval. De onverschrokken handelaren van de VOC reizen over woeste zeeën naar Azië, op zoek naar Chinees blauw-op-wit porselein. De voorloper van Delfts blauw porselein. Onderweg maken ze een tussenstop op het eilandje Mauritius waar de dodo’s zonder natuurlijke vijanden leven. De zeelieden introduceren onbewust vijanden aan deze mollige grondvogels, zoals ratten, varkens en apen en de dodo sterft in een rap tempo uit. Een tiental dodo’s zijn aan boord van de schepen meegenomen als bijzondere geschenken of curiositeiten.

In Pepijns schilderijen en beelden is duidelijk een historische en kunsthistorische achtergrond te zien. Sprookjes, oude verhalen, historische feiten en mythologie komen steeds weer terug. Ook zijn dodo’s lijken allemaal uit een andere tijd te komen en hebben verwijzingen naar het verleden.

Tijd speelt bij Pepijns werk een grote rol. Veel van zijn werk is gedetailleerd, en vergt letterlijk veel tijd. Het keramische werk kost veel tijd om te maken in verband met testen, droogtijden en het bakken. Ongeveer twintig jaar geleden is hij begonnen met keramiek te werken. Wie dichterbij kijkt ziet hoezeer het vakmanschap er vanaf druipt.

Cirque de Pepin

Beschikbare werken