cirque de pepin

Biografie

Cirque de Pepin | Atelier Tijdreiziger

 

In China leerde hij tijdens meerdere residenties de kneepjes van het keramische vak kennen. Zo onderzocht hij de oorsprong van het Delfts blauw in onder andere Jingdezhen en drong hij daar tot de kern van deze eeuwenoude techniek.
In zijn surrealistische keramische beelden en olieverfschilderijen neemt Pepijn van den
Nieuwendijk ons mee in zijn sprookjesachtige wereld. Wie dichterbij kijkt ziet hoezeer het
vakmanschap er vanaf druipt. Het werk van van den Nieuwendijk is speels en kleurrijk, maar nooit simpel. In Pepijns schilderijen en beelden is duidelijk een historische en kunsthistorische achtergrond te zien. Sprookjes, oude verhalen, historische feiten en mythologie komen steeds weer terug.
Tijd speelt bij Pepijns werk een grote rol. Veel van zijn werk is gedetailleerd, en vergt let-
terlijk veel tijd. Het keramische werk kost veel tijd om te maken in verband met testen, droogtijden en het bakken. Zijn reizen naar China, de lange vliegreis, tijdsverschillen,
jetlags, contacten vanuit Nederland met Chinese fabrieken en vrienden die zo’n 6 uur in de
toekomst leven geven hem soms het gevoel een tijdreiziger te zijn.
China is een inspiratiebron voor zowel zijn keramische werk alsmede zijn recente tekenin-
gen. Ieder werk is een verhaal op zichzelf, soms gebaseerd op een bestaand (historisch) figuur als Christoffel, maar ook verdwenen diersoorten zoals de Dodo en de Mammoet. In Pepijns ‘Cirque de Pepin’ is alles mogelijk. Uilen die een theeceremonie houden op een boot, of deelnemen aan een Drakenboot race.

Interview