Hans van Asch fotografeert opstellingen met verwijzingen naar architectuur, minimale kunst en de visuele poëzie. Hij is letterlijk een beeldbouwer. Van Asch maakt gebruik van een digitale camera en zijn foto’s worden achteraf niet in de computer bewerkt. Dit houdt in dat de foto een natuurgetrouwe weergave is van de werkelijkheid. Zijn beelden ontstaan op het snijpunt van abstractie en figuratie. Het zijn realistische beelden die vaak onwerkelijk en surreëel aanvoelen. Van Asch gebruikt o.a. levende vogels die hij lokt met wormen in zijn achtertuin. De vogels voegen een fotografisch moment toe aan de opstellingen.
Hans van Asch – Mount everest
Fotograaf Hans van Asch maakt met zijn expositie Another world zijn debuut in de galerie. In de expositie presenteren we verschillende fotoseries. Hoewel hij verschillende thema’s gebruikt, ontstaan zijn beelden allemaal op het snijpunt van abstractie en figuratie. Het zijn realistische beelden die vaak onwerkelijk en surreëel aanvoelen.
Zo zijn er nieuwe Space Invaders in de expositie te zien. Voor deze serie lokt Van Asch lieflijke tuinvogeltjes naar haast abstracte, zelfgemaakte ‘vogelhuisjes’. Op het moment van schrijven wacht Van Asch nog op de vogeltjes die zijn nieuwe tuinhuis komen bezoeken. En dan maar wachten, camera in de aanslag.
Al vanaf het begin dat hij fotografeert is Van Asch gefascineerd door scheurtjes en breuklijnen. Een flinterdunne scheidingsrand tussen hemel en aarde. Voor de serie Mounteneers werkte de fotograaf samen met het Stadslab in Eindhoven. Met een computergestuurde lasercutter sneden zij enkele bekende bergen in de wereld uit een ei. Het resultaat is wederom vervreemdend maar wonderlijk.
Hans van Asch – Drie citroenen met koolmees
Afbeelding boven: Hans van Asch – The horizontal city