Space Invaders is de titel van Hans van Asch zijn tweede omvangrijke serie met vogels. Van Asch lokte lieflijke tuinvogeltjes naar haast abstracte, zelfgemaakte ‘vogelhuisjes’. En dan maar wachten, camera in de aanslag.
Een knipoog naar het bekende computerspel vol buitenaardse wezens, maar ook de noemer waaronder de fotograaf en de vogels elkaars ruimte betreden ‘in een artistieke context’. Zoals hij zelf zegt: ‘Een strijd tussen de positie van de (verstopte) worm en de kunstzinnige intenties van de fotograaf.’
foto boven: Hans van Asch, Wormgat, 2023.
Anish Kapoor, Descent into Limbo, 1992. Museum De Pont.
Voor deze serie liet de fotograaf zich inspireren door Anish Kapoor’s Descent into Limbo. Op treffende wijze geeft de kunstenaar hiermee aan dat het avontuur in de ervaring van zijn werk vooral is gelegen in het kijken zelf. Door zijn werk worden we visueel op het verkeerde been gezet en worden we ons ervan bewust dat we onze ogen niet altijd kunnen geloven.
Ook de werken van Hans van Asch zetten ons op het verkeerde been. Hoewel de beelden bewerkt lijken, zijn ze helemaal realistisch. De fotograaf ontwerpt de haast abstracte architectuur (let op de haast komische zwarte invlieggaten) zelf en knutselt die met mdf-platen in elkaar tot soms forse afmetingen. Die zet hij in zijn Eindhovense achtertuin, en dan maar wachten.
Hans van Asch