Dat Hans van Asch naast fotograaf ook beeldhouwer is, was al bekend. Zijn zelfgemaakte strakke ‘filmsets’ dienen als een statisch decor waar altijd een element in zit wat kan vervliegen. Zowel vogels of rookpluimen weet hij precies op het juiste moment te bevriezen in een foto. Zo ontstaat er een vervreemdende balans tussen structuur en spontaniteit, alleen te vangen in een moment.
Die zelfde spanning weet hij ook te bereiken in zijn ruimtelijk werk, zoals deze haakse hamer (foto boven). De sculpturen lijken uit zijn fotografie te zijn ‘weggelopen’. Met een minimale aanpassing in een voor ons zo bekend en vaststaande vorm brengt hij ook hier spontaniteit aan in de structuur. Als kijker wordt je grinnikend wakker geschut, klopt ons beeld van de werkelijkheid wel?
Hans van Asch, Re-building
Naast hamers dienen ook blokfluiten, (vogel)huizen en sinds kort ook klerenhangers als uitgangspunt voor de opstellingen. Zijn wortels in de minimale beeldhouwkunst, zijn voorliefde voor eenvoud en het poëtische geven gelaagdheid aan de beelden.
De sculpturen komen natuurlijk het best tot zijn recht als je ze in de ruimte bekijkt. De expositie Another world is nog tot en met 16 juni 2024 in Gallery Untitled te zien.
Hans van Asch, Hangende pootjes