De Fuping bird is al jaren een van de meest in het oog springende werken van Pepijn van Den Nieuwendijk. De grote, met Delfts Blauw beschilderde vogel is schattig en vervreemdend tegelijkertijd. Afgelopen weekend streek voor het eerst een kleinere Fuping vogel neer in Untitled. Hoog tijd voor een atelierbezoek en interview!

Als eerste: Fuping, hoe spreek je dat eigenlijk uit?
Fuping spreek je volgens mij gewoon uit als Foeping!

Ik was wat dingen aan het googelen en opzoeken en het dichtste wat ik bij info kwam over de naam was dat het de naam is van een burgerwacht uit China uit de 6e eeuw. Klopt dat?
Daar had ik nog niet eerder van gehoord. Fuping is een stad in Shaanxi, waar ik in 2008 was. Mijn allereerste keer in China. Het is een droge en vrij warme regio, met veel landbouw. Fuping is verder niet zo’n bijzondere stad, maar wel eentje met geschiedenis,  een oud stadscentrum en een grote oude keramiekfabriek, waar ze ornamenten en draken en klassieke Chinese daken maken.

Een Chinese zakenman, rijk geworden door het aanleggen van glasvezelkabels in Beijing, is daar in 2000 begonnen met het bouwen van een Keramiekmuseum. Naast het terrein van die fabriek. Hierna heeft hij allerlei keramisten uit verschillende landen uitgenodigd om een residentie te doen bij dit museum, en inmiddels heeft iedere nationaliteit die er geweest is zijn eigen paviljoen, waaronder Nederland.

En daar was jij in 2008?
Ja, je wordt uitgenodigd om dan speciaal voor het museum kunst te maken. Dan blijf je vijf weken in residentie en het is dan de bedoeling dat je dus kunst achterlaat voor in die museumcollectie. Ik heb daar een grote keramiekinstallatie gemaakt.

En de eerste Fuping Bird, dus?
De eerste twee. Maar die heb ik daar geglazuurd en vond ik toch niet helemaal mooi geworden, dus die heb ik toen ook achtergelaten. Ik heb toen in de herfst van dat jaar in Nederland een nieuwe versie gemaakt, en dat is de Fu-ping zoals we hem nu kennen. Het was een van de eerste werken waarbij ik ook met Delfts Blauw werkte. Die werkperiode zorgde er ook voor dat ik veel interesse in China kreeg.

Dus de stad zelf was de inspiratie voor de vogel?
Die reis was voor mij ook de eerste keer dat ik ging vliegen. Hiervoor deed ik alles met de bus en trein, maar dit was mijn allereerste vliegreis. Meteen twaalf uur. De Fuping Bird kan je ook zien als een symbool van het overwinnen daarvan. Het voor het eerst uitvliegen van uit je nest. De wijde wereld in. Inmiddels ben ik al zes keer in China geweest.


De grote Fu-ping Bird

Je werkt veel met fantasiewerelden. Zijn de dieren en beesten en figuren allemaal onderdeel in hetzelfde verhaal? Of zijn ze meer figuranten in dezelfde wereld?
Het is niet een letterlijk verhaal, maar meer een visueel verhaal, dat eigenlijk constant in beweging is. Het is een fantasiewereld in mijn hoofd die een samenvoeging is van dingen die me fascineren. Die inspiratie kan uit veel verschillende hoeken komen. Andere culturen, China, mythologie, religie, wat op mijn pad komt. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld veel bezig met tijdreizen.

Je hebt ook iets met uitgestorven diersoorten, toch?
Ja. De Dodo en de Mammoet zijn ook een soort ultieme tijdreizigers. Ze bestaan niet meer, maar leven toch voort in het collectief geheugen. Dat fascineert me.

Hoe ga je te werk bij het ontwerpen van een nieuw beeld?
Ik maak altijd tekeningen en schetsen en dan denk ik bij onderdelen of figuren in die tekeningen soms: oh, daar kan ik ook een beeld van maken.

Dat gaat heel organisch eigenlijk. 
Ja, het is niet zo dat ik ga zitten en denk: “nu ontwerp ik een beeld”. Het loopt door elkaar en inspireert elkaar. Uit een tekening of schilderij ontstaat soms een beeld. Of andersom. Na zo’n schets begin ik met het boetseren in klei en maak ik wanneer ik daar tevreden mee ben een mal. De klei die daaruit komt beschilder ik dan en daarna gaat het in de oven.

Wanneer je zo’n Fuping vogel beschildert, heb je dan een schets of een plan?
Ik heb het afgelopen jaar veel keramieken werken beschilderd, en inmiddels doe ik het voornamelijk uit de losse hand. Voor de grote vazen had ik bijvoorbeeld wel een aantal losse tekeningen en schetsen van de monstertjes die erop moesten komen, maar de versiering daartussenin is ook improvisatie. Soms zet ik het wel in potlood op, maar de vrije hand vind ik wel het fijnste om te doen.


Pepijn en de Nai Han Blue Creatures Vaas

Heb je een werk in Gallery Untitled staan wat je favoriet kan noemen?
Ik heb met alles wel een band, maar de grote vazen van drie meter hoog die ik in China heb gemaakt hebben wel de meeste impact op mij gehad. Die heb ik December 2018 gemaakt en dat was een best wel heftige periode. Heel gaaf, maar ook heel intensief. In de studio in China waar ik werkte was het constant rond het vriespunt, dus ik werkte met vijf lagen kleding aan. Dat vond ik een bijzondere tijd en daarom ben ik denk ik het meest gehecht aan die grote vazen.

Dankjewel, Pepijn! Als laatste nog: hoe klinkt eigenlijk de lokroep van de Fuping Bird? 
“Foeping, foeping!”


Heb je interesse in de kleine of grote Fuping vogel? Mail dan naar info@untitled2011.com

Foto hierboven: Atelierbezoek Pepijn van den Nieuwendijk/ Fuping mini. / Gallery Untitled (c)